Ga naar de inhoud

 

“Belangrijkste is dat huurders tevreden zijn”

Als de voordeur klemt, er een lekkage in de badkamer is of een keukenkastje scheef hangt, is het belangrijk dat een goed en betrouwbaar bedrijf uw probleem komt oplossen. Vanaf 2025 komen de busjes van Vlassak en Van den Heuvel de straat inrijden om namens woCom het dagelijks onderhoud te doen. Ze zijn uitgekozen na een zorgvuldige selectieprocedure. “We zijn heel blij met deze onderhoudspartners, omdat ze de beste kwaliteit bieden. We hebben er alle vertrouwen in dat ze ons en onze huurders de komende jaren goed gaan helpen”, zegt Ruud Peters, contractbeheerder bij woCom.

Voor huurders verandert er na 1 januari 2025 weinig. “Als er iets gerepareerd moet worden, meldt u dat nog steeds online via Mijn woCom, of u belt onze klantenservice. We verbinden u dan door met een van de 2 bedrijven, afhankelijk van waar u woont.” Wat wel verandert: voortaan is het woCom-gebied verdeeld in 2 stukken. Als u in het noordelijke gebied (Laarbeek en Helmond) woont, komt Van den Heuvel bij u langs. Als u in Zuid (Asten, Someren, Heeze-Leende en Cranendonck) woont, is dat Vlassak. In Heeze-Leende en Cranendonck verandert er dus niets. In Asten en Someren start Vlassak vanaf juli 2025 als
huisaannemer.

Opknappen voor nieuwe huurders

Naast de dagelijkse reparaties gaan de twee bedrijven ook het mutatieonderhoud doen. Dat is het opknappen van een woning voordat er een nieuwe huurder komt wonen. Ook het vraaggestuurd onderhoud (het op uw verzoek vervangen van keuken, wc of badkamer) en energiebesparende klussen zoals het leggen van zonnepanelen zijn voortaan hun taak. Bij verstopte dakgoten en leidingen neemt u contact op met onze vaste ontstoppingsbedrijven. Voor storingen aan de cv belt u rechtstreeks met Kemkens.

Het contract met de bedrijven die het dagelijks onderhoud tot nu toe deden, liep tot eind 2024. Vandaar dat woCom nieuwe contracten moest afsluiten. “Het is ook verstandig om zulke contracten eens goed te bekijken: zijn alle afspraken nog zoals we het willen? Dit was een goed moment om ze aan te passen”, legt Ruud uit.Maar liefst 6 regionale bouwbedrijven deden mee aan de selectieprocedure. ”We hebben de voorstellen en plannen van deze bedrijven beoordeeld zonder dat we de naam van het bedrijf kenden. Pas daarna hebben de bedrijven een presentatie gegeven.” Bij de selectie was ook een vertegenwoordiger van de huurdersorganisaties betrokken. Het contract geldt voor de komende 4 jaar. Maar kan zelfs nog met 4 jaar verlengd worden. “Zo’n langlopend contract sluiten we niet voor niets”, legt Ruud uit. “We stellen immers hoge eisen aan deze bedrijven. Met een langlopend contract kunnen we samen meer investeren in een goede dienstverlening en kwaliteit voor onze bewoners.”

Hoge eisen

Ook op andere vlakken stellen we hoge eisen. Een reparatieafspraak maken moet snel en makkelijk zijn. “En we vinden het ook heel belangrijk dat hun personeel goed met onze huurders omgaat. Ze zijn vaak aan het werk in een huis waar mensen wonen. Daarom willen we ook dat ze Nederlands spreken.” We waarderen onze samenwerking met Van den Heuvel en Vlassak en blijven goed in de gaten houden of de huurders tevreden zijn over onze service. “Daar hebben we iedere 3 maanden overleg over. Ook vragen we regelmatig naar de ervaringen van bewoners die net bezoek hebben gehad van een van beide bedrijven. Zo zorgen we samen voor een goede dienstverlening, met de ambitie om die steeds verder te verbeteren.” Bij Vlassak en Van den Heuvel zijn ze blij met de nieuwe onderhoudscontracten. “Klantvriendelijkheid, duidelijke communicatie en betrouwbare service staan binnen ons familiebedrijf centraal. We zetten graag een extra stap voor de bewoners", vertelt Hein van den Heuvel.“We zijn er trots op dat we onze samenwerking kunnen voortzetten”, vult Olaf Lebon, bedrijfsleider bij Vlassak, aan. “Samen gaan we zorgen voor kwalitatief goede woningen en goede dienstverlening.”

Ketenpartners verduurzaming
Eerder dit jaar sloot woCom contracten met drie andere bouw- en onderhoudsbedrijven: Caspar de Haan, Van der Meijs en Ballast Nedam Zuid. Zij zijn inmiddels bezig om een flink deel van de huizenvoorraad van woCom duurzamer te maken. Onder andere door het plaatsen van beter isolatieglas en het isoleren van muren en daken. Met reparatieverzoeken van huurders hebben deze bedrijven niets te maken.