Ik ben huurder
Ik ben huurder
Vraag en antwoord huurverhoging 2024
Heeft u vragen over de huurverhoging? Wij hebben de meest voorkomende vragen met antwoorden voor u op een rij gezet.
De Rijksoverheid bepaalt hoeveel de huur van sociale huurwoningen jaarlijks mag stijgen. In 2024 is dit maximaal 5,8%. Deze stijging is gekoppeld aan de loonontwikkeling (= de gemiddelde verhoging van alle lonen en uitkeringen). Sociale huurwoningen zijn woningen met een huur die niet hoger zijn dan € 879,66.
Dit is wettelijk geregeld. Eén keer per jaar mogen we de huren verhogen. De prijzen in Nederland stijgen. Uw boodschappen, de kosten voor uw zorgverzekering en uw energiekosten zijn bijvoorbeeld duurder geworden. Voor ons als woningbouwcorporatie is ook alles duurder geworden. Het bouwen van nieuwe huizen kost meer geld. En ook het verbeteren van onze woningen is duurder. Om de kwaliteit van onze woningen en wijken te behouden en te verbeteren is dus meer geld nodig. We gebruiken dat om nieuwe woningen te bouwen, om bestaande woningen te onderhouden en energiezuiniger te maken en om mensen fijn samen te laten wonen in een wijk.
De huren stijgen in 2024 met 5,3%. Dit is de gemiddelde loonstijging (volgens de CAO’s) min 0,5%.
WoCom volgt bij het bepalen van de huurverhoging de richtlijn van de overheid. De overheid heeft besloten voor 2024 niet de inflatie maar de loonontwikkeling te volgen.
Als de prijzen van veel producten en diensten stijgen, spreken we van inflatie. Die inflatie wordt uitgedrukt in een percentage. De inflatie is de laatste jaren zo snel gestegen, dat dit een stijging zou betekenen van 10% of meer. Aedes, de Woonbond en het Ministerie hebben daarom afgesproken, dat de huren niet meer stijgen dan de gemiddelde lonen.
De nieuwe huur gaat in per 1 juli 2024. Eind april ontvangt u van woCom een brief met uitleg.
Eén keer per jaar mogen we de huren verhogen. Dit is nodig om de kwaliteit van onze woningen en wijken te behouden en te verbeteren. We investeren dat geld in nieuwbouw, onderhoud, duurzame oplossingen en in leefbaarheid. Voor nu maar ook voor in de toekomst.
Het kan zijn dat u huurtoeslag ontvangt. Waarschijnlijk krijgt u door de huurverhoging meer huurtoeslag. In dat geval wordt het bedrag van de huurverhoging deels opgevangen door een verhoging van de huurtoeslag.
Ontvangt u huurtoeslag?
- Vergeet dan niet om uw nieuwe huur door te geven aan de Belastingdienst/Toeslagen via toeslagen.nl.
- Het kan zijn dat u een brief krijgt van de Belastingdienst met vragen over de nieuwe huur. Deze moet u beantwoorden. Bewaar de huurverhogingsbrief van woCom dus goed, het kan zijn dat u deze nog nodig heeft.
Heeft u nog geen huurtoeslag, maar u denkt hiervoor in aanmerking te komen? Dan kunt u een proefberekening maken via toeslagen.nl. Hier kunt u ook de aanvraag voor huurtoeslag indienen.
TIP: Controleer zelf of de Belastingdienst de huurverhoging goed verwerkt. Meer weten over de huurtoeslag? Neem dan contact op met de Belastingdienst of kijk op de website van de Belastingdienst.
Is uw huur hoger dan € 577,91 en heeft u een laag inkomen? En heeft u in 2023 geen huurverlaging gehad? Dan kunt u mogelijk de Eenmalige Huurverlaging 2024 aanvragen. Er zijn wel een paar voorwaarden.
Kijk voor meer informatie en de voorwaarden in deze flyer.
Wilt u huurverlaging aanvragen? Klik dan hier.
Let op:
- Deze eenmalige huurverlaging voor lage inkomens staat los van andere redenen om huurverlaging aan te vragen.
- Het verzoek tot huurverlaging moet vóór 30 december 2024 bij ons binnen zijn. Hoe eerder u de huurverlaging aanvraagt, hoe eerder deze in kan gaan.
- Heeft een huurwoning een huurprijs >879,66, dan is dat mogelijk geen sociale maar een particuliere huurwoning. Huurders van een particuliere huurwoning kunnen niet in aanmerking komen voor huurverlaging.
Betaalt u de huur via een automatische incasso? Dan wordt met ingang van 1 juli automatisch het nieuwe huurbedrag afgeschreven. Betaalt u op een andere wijze? Bijvoorbeeld via een eigen periodieke overschrijving via telebankieren? Zorg er dan voor dat met ingang van 1 juli 2024 het juiste huurbedrag wordt betaald.
De huurverhoging is bijna altijd minder dan de stijging van uw loon of uitkering. Voorziet u dat u de huur niet kunt betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Samen met u kijken we wat de mogelijkheden zijn om een betalingsachterstand te voorkomen of op te lossen.
We kunnen bijvoorbeeld een betalingsregeling met u afsluiten of u in contact brengen met een schuldhulpverleningsorganisatie. Wacht niet te lang, hoe eerder we het weten, hoe sneller we iets voor u kunnen betekenen.
U kunt ons bereiken maandag tot en met donderdag van 08.30 tot 17.00 uur en vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur, via telefoonnummer (0493) 49 76 66
U kunt bezwaar maken tegen de huurverhoging als:
- De huurverhoging is hoger dan de maximale huurverhoging. Dit is in 2024 5,8%.
- Door de huurverhoging wordt de huur hoger dan de maximale huur. Dit is de maximale huur volgens het puntensysteem.
- In het voorstel voor huurverhoging staan fouten. Bijvoorbeeld een verkeerde prijs van de huur. Of een verkeerde datum waarop de nieuwe huur start.
- De huurverhoging volgt te snel op de vorige. WoCom mag de huur niet onbeperkt verhogen. Alleen 1 keer in de 12 maanden. Dat is de regel. Meestal valt de huurverhoging op 1 juli.
- Het gezinsinkomen in het vorige jaar was lager dan de inkomensgrens uit het huurverhogingsvoorstel.
- Bij een (hogere) huurverhoging vanwege een hoger inkomen en de huurder is chronisch ziek of heeft een handicap. WoCom kent geen inkomensafhankelijke huurverhoging.
- Huurder heeft geen voorstel voor huurverhoging gekregen. Of de verhuurder heeft het te laat verstuurd. De aankondiging moet u minimaal 2 maanden voor de huuraanpassing ontvangen. Is dat niet het geval? En maakt u daarom bezwaar? Dan verschuift de huurverhoging naar een later tijdstip.
- De verhuurder gebruikt een woningrenovatie voor een huurverhoging. Maar huurder heeft hier geen toestemming voor gegeven.
- De Huurcommissie heeft de huur tijdelijk verlaagd om onderhoudsgebreken aan uw woning. U heeft van de Huurcommissie hierover een bevestiging ontvangen en de verhuurder heeft deze nog niet aangepakt.
- Er loopt een procedure over onderhoudsgebreken bij de Huurcommissie.
- Huurder betaalt een all-in huur. De kale huur (huur zonder andere kosten) is dan niet bekend. Uitrekenen of de huurverhoging klopt, is nu niet mogelijk.
U maakt bezwaar bij woCom met een bezwaarschrift. U schrijft hiervoor een brief, waarin u zet dat u bezwaar maakt en waarom. Deze brief stuurt u vóór 1 juli 2024 naar woCom, Postbus 36, 5710 AA Someren. U ontvangt binnen 2 weken bericht van woCom.
Kijk voor meer informatie op www.rijksoverheid.nl en ga naar ‘Kan ik bezwaar maken tegen mijn huurverhoging?’
Dan gaat de verhoging van uw huur niet door of krijgt u vanaf 1 juli minder huurverhoging.
En u vindt dat niet terecht? Dan moet woCom aan de onafhankelijke Huurcommissie vragen om de huuraanpassing te beoordelen. Meer informatie over de Huurcommissie leest u op de website www.huurcommissie.nl.
Bij een vraag aan de Huurcommissie om uw bezwaarschrift onafhankelijk te beoordelen, betalen zowel de huurder als woCom kosten. De huurder betaalt €25 en de woningcorporatie €300. Krijgt u gelijk van de Huurcommissie? Dan krijgt u dit bedrag terug.
WoCom geeft u eerst de mogelijkheid toch nog te betalen. Betaalt u de verhoging dan nog steeds niet? Dan schakelt woCom de Huurcommissie in, omdat dit dan wordt gezien als een bezwaar van de huurder. Het proces verloopt daarna zoals hierboven gemeld.
Heeft u geen bezwaar gemaakt bij woCom, maar weigert u de huurverhoging te betalen? Dan stuurt woCom u binnen 3 maanden een aangetekende brief. Dit is de herinneringsbrief. Bent u het daarna nog steeds niet eens met de huurverhoging? Dan kunt u, maar ook woCom, de Huurcommissie inschakelen.
Ja, zowel de huurder als verhuurder (woCom) moeten zich houden aan deze uitspraak.
Hoe weet woCom of u voor huurverlaging in aanmerking komt? WoCom ontvangt van de Belastingdienst gegevens over uw inkomen over 2023 en de grootte van uw huishouden. In verband met de AVG (privacywet) krijgen wij niet het bedrag van uw jaarinkomen. Wij ontvangen een code. Aan deze code van de Belastingdienst kunnen we zien of u in aanmerking komt voor huurverlaging.
Het bruto jaarinkomen van uw thuiswonende kinderen vanaf 27 jaar telt wél mee voor het gezamenlijk jaarinkomen.
Er is afgesproken dat per gemeente de mogelijkheid blijft bestaan met huurdersorganisaties om andere regelingen af te spreken. WoCom heeft lokaal geen andere afspraken gemaakt. Wij volgen dus de afspraken tussen Aedes en de Woonbond.
Bij de berekening van het huishoudinkomen gaan we uit van het geregistreerde inkomen dat de Belastingdienst gebruikt. Op de aanslag van de Belastingdienst heet dit het verzamelinkomen.
De rekenhuur is gelijk aan de zogenaamde kale huurprijs plus het subsidiabele deel van de servicekosten. Subsidiabele servicekosten zijn servicekosten die u mag meetellen in de berekening van de huurtoeslag. Voor deze kosten geldt vaak een maximumbedrag van € 12,00 per soort servicekosten.
Het gaat om 1 of meer van de volgende servicekosten:
- Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten;
- Energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten;
- Huismeesterkosten en kosten voor dienst- en recreatieruimten. Dit is de huur die geldt voor de huurtoeslag.
Op Mijn woCom kunt u eenvoudig checken welk energielabel uw woning heeft:
– Log in op Mijn woCom
– Klik op Huur en Betalen
– Klik op opbouw huurprijs
– Klik op Woning waardering
– Bij energieprestatie staat het label vermeld.